15 Apr 2015

Why 2015 is a pivotal year in West Africa’s digital market: Interview of Maxwell Dodd, Airtel Ghana

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Airtel is Ghana’s 4th mobile operator in terms of customer market share, and the 3rdin terms of revenues. Maxwell Dodd has been Director of BusinessSolutions at Airtel Ghana for the past two years, where he is responsible for developing end-to-end communication and technology solutions to the Corporate, SME and Global markets. He shares his thoughts on the market ahead of his participation to Connecting West Africa in Dakar, Senegal in June.


Maxwell says 2015 is a pivotal year for the region's digital development: “the proliferation of smartphones within the market coupled with over 100% teledensity within a market of five GSM operators clearly shows that voice is saturated”, he says. New opportunities must be explored: “ Big data is yet to be harnessed with operators working on launching innovative data-driven solutions such as M2M and video as a service to take advantage of the opportunity”.

With regards to the impact of the digital transition on the telecoms and media sector, he says: “Digital transmission is driving changes in consumer behavior whereas increasingly connected devices are driving demand for high-speed connectivity and ever-greater data consumption”. This has an undoubted impact on operators’ models, as it “not only puts pressure on infrastructure capacity, it challenges the sustainability of current pricing models such as unlimited data packages”.  According to him, “this trend will impact convergence within the telecom ecosystem (connectivity, services, devices, content, etc.) and will drive growth within the digital media, significantly leading to new forms of digital media and content”.

As for the enterprise market, which is his area of  responsibility,  communication needs are wide ranging: fixed voice, mobile voice, mobile data, fixed data  (dedicated internet, leased lines, ISDN), Managed and hosted services  (Audio conferencing, video conferencing, Bulk SMS, Corporate Ring back tone, Virtual Pbx, IP Telephony).

Operators need to be innovative in order to launch attractive services, which Maxwell believes is happening, as “telecom operators are undertaking strategic partnerships with OTT players to launch innovative services such as cloud services (E mail and domain hosting, file sharing), data center services, antivirus, video surveillance, video as a service, fleet and asset tracking solutions and mobile satellite services”.

Asked what he thinks are the most interesting debates to expect at Connecting West Africa this year, Maxwell concludes:  “The debate to expect this year is how operators will evolve to take advantage of the era of big data by launching innovative solutions and services in 2016”.

Maxwell Dodd will give a presentation on serving the growing enterprise market in West Africa, sharing his experience at Airtel Business in Ghana. For more information on Connecting West Africa click here.

 
 
 
 
Pourquoi 2015 est une année charnière dans le marché numérique de l'Afrique de l'Ouest: Interview de Maxwell Dodd, Airtel Ghana
Airtel est le 4ème opérateur mobile du Ghana en termes de parts de marché, et le 3ème en termes de revenus. Maxwell Dodd est Directeur des Solutions Business chez Airtel Ghana depuis deux ans, où il est responsable du développement des solutions de communication et de technologie aux entreprise, PME et marchés internationaux. Il partage ses idées sur le marché avant sa participation à Connecter l'Afrique de l'Ouest à Dakar, Sénégal, en juin.

Maxwell dit que 2015 est une année charnière pour le développement numérique dans la région: «la prolifération des smartphones sur le marché associée à plus de 100% de télédensité dans un marché de cinq opérateurs GSM montre clairement que le segment de la voix est saturé", dit-il. De nouvelles possibilités doivent être explorées: "Le big data doit encore être exploité et les opérateurs travaillent sur le lancement de solutions pilotées par les données innovantes telles que le M2M et la vidéo".

En ce qui concerne l'impact de la transition numérique sur le secteur des télécommunications et des médias, il dit: «La transmission numérique entraîne des changements de comportement des consommateurs tandis que les terminaux de plus en plus connectés stimulent la demande de connectivité haute vitesse et une consommation de données grandissante". Cela a un impact incontestable sur les modèles des opérateurs, car cela "ne met pas seulement pression sur la capacité de l'infrastructure, cela remet en question la viabilité des modèles actuels de tarification, tels que les offres de données illimitées". Selon lui, "cette tendance aura un impact sur la convergence dans l'écosystème des télécommunications (connectivité, services, terminaux, contenu, etc.) et stimulera la croissance dans les médias numériques, conduisant de manière significative à de nouvelles formes de médias et de contenu numériques ".

Dans le secteur de l'entreprise, qui est sa domaine de responsabilité, les besoins en matière de communication sont très variés: la voix fixe, la téléphonie mobile, les données mobiles, les données fixes (internet, ISDN), services gérés et hébergés (audioconférence, vidéoconférence , SMS, ringback tone d’entreprise, PBX virtuel, téléphonie IP).

Les opérateurs doivent faire preuve d'innovation afin de lancer des services attrayants, et Maxwell est convaincu qu’ils le font, car "les opérateurs de télécommunications ont entrepris des partenariats stratégiques avec des acteurs OTT pour lancer des services innovants tels que les services de cloud computing (e-mail et hébergement de domaine, partage de fichiers), services de data centres, antivirus, surveillance vidéo, la vidéo comme un service, solutions de tracking et services mobiles par satellite ".

Interrogé sur les débats qui seront les plus intéressants à Connecter l'Afrique de l'Ouest cette année, Maxwell conclut: "Le débat cette année est de savoir comment les opérateurs vont évoluer pour tirer parti de l'ère du big data en lançant des solutions et des services innovants en 2016".

Maxwell Dodd fera une présentation sur comment desservir le marché des entreprises en Afrique, en partageant son expérience à Airtel Business au Ghana. Pour plus d'informations sur la connexion Afrique de l'Ouest cliquez ici.